środa, 15 lutego 2012



===============================================================
http://www.pkn.pl/uslugi-0

Normalizacja w usługach jest dziedziną stosunkowo nową, lecz cieszącą się coraz większym zainteresowaniem. Podjęcie działalności normalizacyjnej w sferze usług jest Polsce bardzo potrzebne. Różnorodność usług umożliwia szeroki zakres prac normalizacyjnych. Powstanie Sektora Usług związane jest z ciągłym rozwojem dziedziny oraz dość szybkim wzrostem udziału branży usługowej w strukturze i dochodach polskiej gospodarki.

Z uwagi na fakt, że w normalizacja usług zaczęła się rozwijać w CEN, Rada Normalizacyjna przy PKN  powołała  dnia 1 kwietnia 2008 r. Zespół Zadaniowy ds. Normalizacji w Usługach (Uchwała nr 11/II/2008). Głównym zadaniem Zespołu było opracowanie rekomendacji dotyczących strategii rozwoju normalizacji w dziedzinie usług w Polsce. Członkami Zespołu byli przedstawiciele Rady Normalizacyjnej, pracownicy PKN oraz eksperci zewnętrzni, zainteresowani współpracą w ramach powołanego Zespołu.

Z dniem 1 lutego 2010 r. został powołany w PKN Dział Zarządzania Normalizacją Usług, który z dniem 1 lipca 2010 r. przekształcił się w Sektor Usług. W Polsce zainteresowanie normalizacją usług dopiero się rozpoczyna. Zainteresowanie  to przekłada się na  działalność w następujących  komitetach technicznych PKN:

KT 259 ds. Poczty - Komitet Techniczny lustrzany dla CEN/TC 331 - Usługi pocztowe,
KT 313 ds. Usług Ochrony przed Szkodnikami - Komitet Techniczny lustrzany dla  CEN/TC 404 - Usługi firm w zakresie ochrony przed szkodnikami (Komitet Projektowy),
Usługi turystyczne w KT 2,
Transport - Logistyka i usługi w KT 17,
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw w KT 306.

Usługi stanowią 60-70% działalności gospodarczej wśród 27 Państw Członkowskich Unii Europejskiej. Z tego powodu, stworzenie jednolitego rynku usług stało się priorytetem w Europie. Normalizacja jest coraz częściej stosowana, żeby wesprzeć rozwój jednolitego rynku usług. Normy usługowe mogą być używane w celu propagowania lepszych praktyk  i rozpowszechnienia wiedzy na rynku. Mogą określać wzorce, w stosunku do których przedsiębiorstwa mają możliwość zbadać jakość i wykonanie ich własnych usług lub usług, które nabywają - a zatem mogą polepszać konkurencyjność i zwiększać wydajność. Normalizacja może także pomóc w zwiększeniu przejrzystości oferowanych usług, zmniejszyć bariery w handlu, jak również przyczynić się do ochrony interesów konsumentów. Jest także sposobem na usprawnienie zarządzania firmą oraz szansą na zmniejszenie kosztów.

Normalizacja w obszarze usług jest tak samo ważna, jak w stosunku do produktów. Mimo iż normalizacja jest coraz częściej używana w sferze usług, liczba norm usługowych jest nadal bardzo niska w porównaniu z normami w zakresie produktów,  a w wielu gałęziach usług normy nie istnieją w ogóle. Rola normalizacji w stworzeniu wewnętrznego rynku usług została zidentyfikowana w Dyrektywie usługowej (2006/123).

Dyrektywa zachęca do opracowywania Norm Europejskich w celu ustalenia zgodności między usługami, informowania odbiorcy i określenia jakości dostarczanych usług. Komisja Europejska wspiera normalizację w usługach poprzez wydawanie  mandatów (postulat  o rozwój specyficznych norm albo propozycja programu prac normalizacyjnych) CEN w tym obszarze.

Lista mandatów związanych z usługami

Zakres tematyczny prac komitetów technicznych współpracujących z Sektorem Usług jest bardzo szeroki i różnorodny. CEN jest w trakcie opracowywania lub już opracował normy w następujących obszarach: usługi transportowe, usługi pocztowe, konserwacja, zarządzanie infrastrukturą, usługi czyszczenia, usługi pogrzebowe, turystyka, usługi tłumaczeniowe, usługi agentów nieruchomości, usługi związane z analizą mediów drukowanych, doradztwo inżynieryjno-techniczne, punkty kontaktu z klientem, usługi protetyków słuchu, usługi chiropraktyków, usługi konsultingowe w zakresie zarządzania, usługi ochrony przed szkodnikami i usługi w zakresie domów opieki dla osób starszych.

Więcej informacji o programie prac normalizacyjnych istniejących Komitetów Technicznych CEN

W odpowiedzi na Mandat programujący M/371 w obszarze usług, CEN wykonał 11 projektów szacujących korzyści i prawdopodobieństwo normalizacji w różnych obszarach usług. Więcej informacji

Ramowy zakres  tematyczny Sektora Usług obejmuje szeroko rozumianą tematykę usług. Prace  normalizacyjne prowadzone są  przez europejskie normalizacyjne organy robocze, jak również przez międzynarodowe organy robocze.

Europejskie normalizacyjne organy robocze:

[...]
CEN/TC 385 - Usługi w zakresie domów opieki dla osób starszych (Komitet Projektowy),
CEN/TC 394 - Usługi chiropraktyków (Komitet Projektowy),

CEN/TC 409 - Zarządzanie i jakość usług w profesjonalnych gabinetach kosmetycznych (Komitet Projektowy),
CEN/TC 412 - Usługi solaryjne (Komitet Projektowy),
CEN/TC 414 - Usługi osteopatów (Komitet Projektowy).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz